Onderweg: Marijt Hogervorst (38) uit Egmond-Binnen is ’Dame van de thee’. Ze drijft een webwinkel in tachtig theesoorten, servies en ’tuttebelledingetjes’

Onderweg: Marijt Hogervorst (38) uit Egmond-Binnen is ’Dame van de thee’. Ze drijft een webwinkel in tachtig theesoorten, servies en ’tuttebelledingetjes’

In het dorpshart van Egmond-Binnen valt een slagschip van een Amerikaanse wagen op. Een Lincoln Continental is het, stoere slee uit de seventies, toonbeeld van wat ooit ’The American Way of Life’ was, uitdaging voor doe-het-zelvers en liefhebbers van oude techniek.

In schril contrast daarmee staat het bescheiden roze bordje dat hier aan de huisdeur hangt. ’Dames van de Thee’ staat er. De pijl wijst naar een zijdeur met bel. Marijt Hogervorst doet open. Achter haar zien we schappen en stellingkasten vol kleurige serviezen, mokken, bekers, dozen, schalen en blikken.

Die wagen is van haar man Alwin, legt Marijt uit. Dit is haar domein. Hij is van de techniek, zij van de thee.

"In Noordwijk aan Zee ben ik ooit met een theewinkeltje begonnen. Een eigen winkel was altijd al een droom van mij. Mijn vader had een bollenbedrijf. Hij hoopte misschien wel dat ik een bloemenwinkeltje zou beginnen. Maar ik heb geen groene vingers. Zijn handelsgeest heb ik wel. Je vindt het lekker om zelf overal verantwoordelijk voor te dragen, dat is de kern van ondernemer willen zijn."

"Een theewinkel was er nog niet in Noordwijk. Ik dacht dat er wel een markt voor zou kunnen zijn. Iets voor fijnproevers. Voor mensen zoals ik, die niet van koffie houden. Voor mensen die theezakjes zat zijn. Met thee is het net als met wijn: hoe meer soorten je probeert, hoe verfijnder je smaak. Je proeft dan kruiden, noten, fruit. Er zijn Japanse soorten die een zweem van zeewier hebben. Er zijn theesoorten die een grondsmaak oproepen, iets van de natuur en het puur aardse. Hoe meer je je in thee verdiept, hoe meer je ontdekt. Thee in combinatie met voedsel wordt een trend. Dat je net als bij wijn in restaurants bij gerechten een specifieke theesoort kunt drinken."

'Dames van de Thee' was de naam van de winkel in Noordwijk. Een knipoog naar de 'Heren van de Thee', een roman van Hella Haasse. Marijt dreef de zaak aanvankelijk samen met een goede vriendin, maar de opbrengst was onvoldoende om twee inkomens uit te halen. De vriendin haakte af, zij bleef alleen over. Maar in de naam bleven de 'Dames' gehandhaafd. "Dat klinkt uitnodigend. De winkel heb ik opgedoekt. Het leek mij te druk worden met kinderen op komst. Het is sindsdien een webwinkel. Daarom hadden we een behoorlijke bedrijfsruimte nodig. Dat hadden we niet bij ons huis. Dus gingen we op zoek. In de buurt van Noordwijk was het niet te vinden. We gingen steeds noorderlijker zoeken en kwamen zo in Egmond-Binnen uit. Dat was een lot uit de loterij. Een mooi klein dorp met een prachtige omgeveing vlak bij zee; wat wil je nog meer? We zullen ongetwijfeld als import worden beschouwd, maar dat vinden we niet zo erg."

Marijt heeft een assortiment van zo'n tachtig soorten thee in voorraad. Maar daar is het niet bij gebleven. "In de loop van de jaren in er steeds meer bij gekomen. Servies om te beginnen. Vooral uit Engeland, maar ook uit Polen en Denemarken. Niet het alledaagse, maar veelal handgeschilderd. Maar ook dingen die meer op het vlak van woninginrichting liggen. Tuttebelledingetjes noem ik het maar. In de goede zin van het woord. Het zal misschien wat ouderwets klinken, maar het zijn alleen vrouwen die daar op af komen. Zit blijkbaar toch in de vrouwelijke genen."

Een 'beetje perfectionistisch' vindt Marijt zichzelf wel."Ik denk dat dat belangrijk is als je het van online verkoop moet hebben. Je mist nu eenmaal de persoonlijke presentatie die je in een gewone winkel hebt. Wat je levert, moet daarom perfect zijn. Dan komen de mensen ook bij je terug."

Om perfectie te blijven nastreven, verkiest Marijt klein te blijven boven groeien. "Als het groter wordt, moet je personeel in dienst nemen en bestaat het gevaar dat het onbeheersbaar wordt. Ik hecht aan persoonlijkheid, ook al is het online. Ik ben het aanspreekpunt. Dat kan omdat het klein is. Klein is goed, denk ik."

Noordhollands Dagblad / Alkmaarsche Courant
Interview door Rob Bakker 19-11-19 

 

 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2010 - 2024 Dames van de Thee | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel